vrijdag 9 maart 2012

Chihuahua en de kippen. 9 maart 2012





De meeste kippen, japanse mini-kipjes ofwel Chabo's, fladderden hard weg als Eefje met hun wilde spelen, maar deze niet. Deze bleef heldhaftig staan en durfde zelfs boos te worden. Eefje kent geen kippentaal en zag het voor spelen aan.


De kippen heb ik weg moeten doen omdat je hier geen pluimvee mag houden. Daar is wel een enkele traan om gelaten. Ze waren zo gezellig en gemoedelijk. En hyper-sociaal. Vanuit hun behoefte aan verregaand groepsgedrag vertoonden ze regelmatig ongebruikelijk en grappig gedrag. Zo was ik een keer vijf kuikens kwijt die ik net gekocht had en die het opeens zonder moeder moesten stellen. Volwassen hennen had ik toen nog niet. Ik vond ze terug onder de vleugels van de haan. Die had zich moederlijk over hun ontfermd.

Ook de mandarijneenden die ik had, maakten van de beschutting van de kippen graag gebruik. Als het erg vroor kropen ze bij de kippen in het nachthok en zochten ze hun toevlucht tot de warme hennen. Omdat ze groter waren dan de kippen, lukte het niet om helemaal onder een hen te gaan zitten. Dus stopten ze dan hun koudste lichaamsdeel er onder, hun kop. De hennen vonden het best en bleven dan rustig zitten. Daar kunnen wij iets van leren.


1 opmerking:

  1. Ik mis het wel! Kopjes thee drinken met jou in je prachtige tuin, temidden van de scharrelende kippetjes, eendjes en Eef! Aly

    BeantwoordenVerwijderen