zondag 4 maart 2012

Houtkachel. 4 maart 2012

Over het waarom van mijn bezuinigingsdrift later, maar een grote hulp daarbij is mijn houtkachel. Ik heb een geëmailleerde Waterford Erin, die stamt uit betere tijden en gaat generaties mee. In z'n uppie verwarmt  hij de woonkamer, slaapkamer en de serre kamer. Zonder enige moeite stookt de kachel wel tot 24 graden, tenminste als ik aan droog hout kan komen en me niet nat hout wordt geleverd wat me deze winter al twee keer is overkomen, balen.



Als ie aan is, kook ik daarop water voor thee en koffie en verwarm ik gerechten er op. Ik heb zelfs al een ei op gebakken en een keer een biefstukje. Het laatste kan eigenlijk niet. Niet alleen omdat biefstuk te duur is, maar er zit geen afzuigkap boven de kachel. Als ik elke dag er echt op zou koken zou ik overal in de woonkamer vetaanslag krijgen.
Ik wist niet dat het kon, want ik zette altijd al een ketel water op die kachel, maar dat kookte nooit. Maar ik heb kort geleden de bovenste plaat er af gehaald, loeizwaar, en daaronder is het gloeiend heet en lukt het wel om dingen aan de kook te krijgen.

Mijn gasverbruik is dus idioot laag. Ik heb nog meer oplossingen bedacht om op energieverbruik te bezuinigen. De houtkachel en de Zibro zijn niet mijn enige hulpmiddelen, want......

1 opmerking:

  1. Heel leuk zo en de sfeer in je huisje is heel mooi.
    Ik ben wel benieuwd naar de andere hulpmiddelen om te bezuinigen.

    groet Wim

    BeantwoordenVerwijderen