donderdag 29 maart 2012

E Books. 29 maart 2012


Een ramp voor de bibliotheken?

Waarom er een ramp zou dreigen voor de bibliotheken is me een raadsel. Als ze maar mee zouden gaan in de nieuwe trend zou er geen probleem zijn. Ik heb o.a. Piratebay, nu geblokkeerd maar er zijn nog andere, ontdekt en dus de mogelijkheid om van diverse websites boeken te downloaden. Dat is illegaal en het aanbod is nu nog beperkt. Maar kopen is echt te duur. 

De bibliotheken zouden als ze slim zijn hun boeken als download kunnen uitlenen en hun leden een e-reader kunnen verstrekken. Niet alleen de klassiekers waar geen copyright meer op zit, wat geloof ik het plan is. Dat is totaal onnodig want deze zijn al overal gratis te downloaden. Maar alles. Dan zijn er inderdaad minder filialen nodig en de werkzaamheden van het personeel zullen veranderen. Maar een ramp? Met enige creativiteit hoeft het geen banen te kosten, maar zal het de kosten vermoedelijk wel enorm drukken.

De drempel van papieren boek naar digitaal boek was voor mij gemakkelijk te nemen. Het was even wennen, maar ik lees nu met plezier boeken op mijn mobieltje. 1200 boeken heb ik er op staan. Een klein schermpje maar het blijkt veel voordelen te hebben. Kleuren, lettertype, grootte, interlinie zijn in te stellen en het ligt lekker in de hand. Een e-reader leest waarschijnlijk nog gemakkelijker, maar die heb ik nog niet.

Ik ben sinds mijn vierde lid van de bibliotheek en kwam daar de eerste jaren vrijwel dagelijks want wij woonden boven een bibliotheek en het was er altijd gezellig. Ik begrijp dus de moeite van o.a. mijn dochter die de papieren boeken niet zou willen missen. Alle verandering kost moeite. Maar er is niemand die nu nog de kleitabletten of de perkamenten boeken of de kroontjespen of de typemachine mist. Dit neemt natuurlijk niet weg dat deze bewaard blijven als horend tot een waardevol verleden. Zo zal het denk ik ook gaan met de papieren boeken. 
Ik wacht met ongeduld op een e-reader van mijn bibliotheek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten