maandag 12 maart 2012

Comazuipers en zo. 12 maart 2012

Vanmorgen op radio 2 weer die kortzichtige discussie over het wel of niet betalen van je eigen medische zorg als je iets stoms gedaan hebt. Vandaag waren de comazuipers aan de beurt. Ik kan het me ook niet voorstellen dat je jezelf zo lazerus zuipt dat je er van in coma raakt, maar zelf dan de medische kosten moeten betalen? En als je rookt zou je zelf je longtransplantatie moeten betalen? Etc.

Hoe kortzichtig kun je zijn. Ik heb een psychotherapeut gekend die erg verontwaardigd was over de vergoeding van medische kosten van rokers. Een psychotherapeut notabene. Je zou verwachten dat zo iemand verder nadenkt dan zijn neus lang is.

Hoe moralistisch, veroordelend en normatief kun je zijn? Want zou het dan niet ook moeten gelden voor al die kerels met hun vetgemeste dikke buiken die trots beweren dat ze tachtig uur per week werken? Trots, terwijl ze daarmee niet alleen aangeven dat ze ongezond leven, maar ook toegeven dat ze hun partner, hun kinderen, en hun familie, vrienden en kennissen verwaarlozen. Aso's. Toch?! Als die een hartaanval krijgen vraagt niemand zich af of het wel terecht is dat de medische kosten vergoed worden. Nee, die wekken bewondering. Godsamme.

Zou de verontwaardiging dan niet ook moeten gelden voor, ik zeg maar wat, voetballers met verwondingen, boksers die een hersenbeschadiging oplopen, of bergbeklimmers die hun benen breken, of voor het volledig geaccepteerde fenomeen van elke avond teveel drinken om er uiteindelijk ziek van worden. ik kan de lijst heel lang maken. We doen allemaal dingen die niet gezond zijn, stom zijn, te riskant zijn, en dus ziekmakend kunnen zijn.

Het zijn ook altijd de fantasieloze en bekrompen mensen die verontwaardigd zijn over dit thema. Ik zal jullie even helpen om de gevolgen van jullie wreedheid te verbeelden; Stel een alleenstaande bijstandsmoeder met kleine kinderen. Zij rookt en krijgt longproblemen. Wat zeggen jullie dan tegen die kinderen? Jullie mamma is stom geweest en moet het maar bezuren, en jullie dus ook. Jullie mamma zal gestraft worden met de dood. Lekker puh! Eigen schuld, dikke bult.

Zullen we eens ophouden? Zullen we eens beseffen dat we allemaal feilbaar zijn, allemaal onze zwakke kanten hebben, allemaal gewoon  mens zijn en dat we voor elkaar horen te zorgen? Als ik christen was, zou ik zeggen, laten we genade hebben.

2 opmerkingen:

  1. Wel dan neem ik vanavond maar eens een pilsje, rook ik een sigaretje of sigaar van Nicaragua, zo'n heerlijke dikke, neem er wat marijuana bij en morgen zien we wel weer.
    Ik zou zeggen genieten allemaal, ik hou van chocolade, eet het dag en nacht en werd nooit dikker, maar omdat ik mijn merk niet kan krijgen hier in Nicaragua, heb ik dus geen chocolade gehad de laatste 4 maand en wat denk je... ik ben 3 kg aangekomen......
    Dus kijk uit met conclusie trekken wat goed of slecht voor je is, geniet met mate ....

    BeantwoordenVerwijderen