maandag 30 januari 2017

Boze voornemens. 30 december 2016

Ik heb nooit goede voornemens voor het volgende jaar. Meestal heb ik dagelijks goede voornemens waarvan ik blij mag zijn als veertig procent daarvan me lukt😜. Maar nu heb ik er een paar. Ik ga niet meer reageren op pagina's van fb-vrienden die fb-vrienden hebben die het ontzettend leuk vinden om ongenuanceerd en zonder vragen te stellen meteen oordelen, schelden, digitale inquisities op te starten, screenshots te maken en daarmee urenlang in roddelgroepjes aan de haal te gaan, die niet in staat zijn goed te lezen, of met opzet niet goed lezen, die geen bronnen vermelden maar info ergens uit hun onderbuik trekken of uit de duim zuigen, die zonder enige opleiding denken het beter te weten dan deskundigen. Man, man, man, soms zit ik over een reactie wel een half uur na te denken. Elk woord, elke lettergreep, elke letter, houdt gevaar in en kan totaal onverwacht aanleiding vormen voor de aasgieren om er bovenop te springen en mensen verbaal aan stukken te scheuren. Tijdverspilling en niet meer gezond.

"Mouth of Sin"by Gideyon

Kritiek kan tenslotte ook per pb of face to face geuit worden. Of niet soms? En in normale bewoordingen. Dan weten jullie dat even, jullie zijn me er niet minder om, maar ik doe het niet meer.

Ook reageer ik niet meer op anti-racisme pagina's waar, zelfs als je in een kilometers lange thread die twee dagen lang voortduurt wordt uitgescholden en bedreigd, de beheerders niet ingrijpen. Die thread heb ik ge-screenshot. Voor mezelf. Om nooit meer te vergeten dat het de beheerders, hoe goed ze verder ook bezig zijn en hoeveel respect ik verder ook voor hun heb, worst zal zijn.



Ik ben nog niet klaar😄. 'Tone policing', o.k., ik snap het, iedereen mag boos zijn en dat ook uiten, en verwijten daarover slaan nergens op, maar als klap op de vuurpijl heb ik het voornemen in het vervolg pagina's en mensen uit de weg waar men denkt dat witte mensen zich moeten laten uitschelden en dan moeten zwijgen en als je dat niet doet je het verwijt van 'Tone policing' over je heen krijgt. Het gaat te ver. Het is inmiddels de ultieme en favoriete legitimering en smoes geworden voor ordinaire, platvloerse scheldpartijen en laster en smaad. Lekker afreageren en mensen als boksbal gebruiken en dan denken dat de ander dat maar moet accepteren. Get real!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten