zaterdag 28 januari 2017

De flut-demonstratie van de NVU. 12 maart 2016


Vanwege drukte weer eens de blog niet bijgehouden. Dit is m'n facebook-verslag van 12 maart 2016.

Vanmiddag heb ik heerlijk in het zonnetje gestaan bij de Stopera in Amsterdam. Met m’n bordje.


Nou ja, bij de Stopera, dat lukte niet helemaal. De politie duwde alle tegen-demonstranten vriendelijk maar beslist naar de andere kant van de Blauwbrug om ruimte te maken bij de Stopera voor zo’n 10 arrestatie-busjes en een gvb-bus. De bus waarin ongeveer 20 nazi’s als wilde dieren in hun kooien opgesloten zaten en daardoor in alle rust naar hun voederplek geleid konden worden. Iedereen werd op grote afstand daarvan gehouden zodat niemand hun gebrul hoorde. Daar stonden ze dan met hun kleine clubje nogal onhandig iets te doen. Wat was dus volstrekt onduidelijk. Wel merkten we onder het zingen van “Daaaaaaar moeten hersens in”, op de melodie van ‘daar moet een piemel in’, je moet ze tenslotte bestrijden met hun eigen wapenen, dat er af en toe iets aan de hand was aan de andere kant van het water. Zie daarvoor de link hieronder. Iets met vlaggen die niet mogen. Iets met het brengen van de nazi-groet. En dus arrestaties.

Zie: "NVU demonstratie Amsterdam blijkt al voorspelde Nazi symboliek parade".
https://www.indymedia.nl/node/32434

Ze demonstreerden tegen ons. Echt waar! Want links gebruikt volgens hun geweld en links is fascistisch. Schattig, en ik wilde daarom eerst niet naar de tegen-demonstratie, want wat een onzin als je kijkt naar de achtergrond van de NVU leden: 
Onderzoeksgroep Kafka: http://kafka.nl/organisatie/nederlandse-volks-unie-nvu/

Ze maakten dus de indruk op een kinderlijke manier te willen pesten en om daar nou tijd aan te besteden.... Ik zag het eerst niet zitten, maar ik moest sowieso naar Amsterdam, en nam dit toen in een ruk mee. De politie zou de demo sowieso snel afblazen, wist ik uit ervaring.

Aan onze kant van het water waar we met ongeveer 200 tegendemonstranten stonden, bekeek de politie alles in een gemoedelijke sfeer. Aan hun gezichten te zien vonden ze m’n bordje wel leuk en verschillende agenten knoopten een gesprekje met me aan. Sommige herkenden me van andere demonstraties. En dus had ik alle gelegenheid om ook wat positieve reclame te maken voor de anti-racisme-beweging en dat niet wij gewelddadig maken, maar het tuig dat aan de overkant stond. Langslopend publiek vond het ook geweldig dat ik daar stond tussen allerlei in het zwart geklede, of onbestemd geklede, jongeren van de AFA. Vooral omdat uit m’n bordje duidelijk werd waarom ik daar stond. Om duidelijk te maken dat niet alleen extreem-links, wat dat ook is, maar ook andere burgers zich zorgen maken en we met z’n allen extreem-rechts behoorlijk zat zijn! Veel goedkeurende blikken en opgestoken duimen waren het gevolg. Ik was een wandelend reclamebord voor de noodzaak om te gaan demonstreren tegen neo-nazi’s en ander tuig en dit niet over te laten aan alleen de AFA-Amsterdam en Laat ze niet lopen .

PowNed kon ik van me afhouden door me om te draaien en dat meisje een paar keer van over mijn schouder te waarschuwen dat ze op haar mike moest passen. De vorige keer mepte ik die per ongeluk uit haar hand. Dat hielp en ook dat ik me achter een paar agenten verschanste en hun vroeg haar bij me weg te houden. Andere pers ging ik niet uit de weg. De vorige keer heb ik besloten dat het belangrijk is te laten zien dat niet alleen de AFA demonstreert en je ook als ‘gewone’ en ook als oudere burger op een veilige manier tegen dat gajes kunt en moet demonstreren. Voor mij helemaal nieuw, want tot dan ging ik camera’s altijd fanatiek uit de weg. Resultaat; tientallen foto’s zijn van mij en mijn bordje genomen*.

En nu maar afwachten of de pers niet hetzelfde gaat doen als de vorige keer. Toen stonden we met een aantal vrouwen in linie vooraan en ook toen werden heel veel foto’s van ons genomen. Geen enkele foto belandde echter in de pers. Onze Nederlandse pers die veel liever er voor kiest om tegen-demonstraties af te schilderen als militante, agressieve acties in plaats van te laten zien wat zich in werkelijkheid afspeelt. Of zelfs tegendemonstraties totaal negeert. Of er over liegt. Zoals nu de telegraaf doet. Die doodleuk beweert dat er 200 NVU-aanhangers waren en 20 tegendemonstranten. Het omgekeerde was het geval.

Foto’s van de NVU demo, die er in overvloed zijn:

http://www.maartenbrante.com/detail/nvu-demo-stopera-2016


* Inderdaad belandde geen enkele foto van mij en mijn bordje in de pers😜

Geen opmerkingen:

Een reactie posten