Hij viel dus erg op en viel helemaal uit de toon, maar we hadden
respect voor hem. Hij was geduldig, had de wind eronder, en wist waar
hij het over had. Misschien is het aan hem te danken dat wij, witte
leerlingen, iets meer bewust waren van de TAS en van racisme dan
leerlingen op andere scholen. Hij ging zijn eigen gang, leerde ons wat
hij belangrijk vond en week daarbij doodleuk van het lesplan af en
vertelde ons daarover. We hadden geen idee dat dit op andere scholen
niet gebruikelijk was.
Ik moest aan hem denken nu weer blijkt dat heel veel witte mensen echt nog steeds denken dat Jezus wit was. Hij trok tijdens een les zo'n oprolbare landkaart over het schoolbord naar beneden, bonsde daar met platte hand keihard op en vroeg waar Jezus was geboren. Toen een leerling Bethlehem aanwees, sloeg hij weer op de kaart en vroeg welke kleur de mensen hadden die daar woonden. Bruin, werd gezegd. "Goed zo", zei hij, "dan begrijpen jullie nu dat Jezus niet blank was, maar bruin. Sla je boek open op pagina 20. We gaan verder met de les en straks haalt een van jullie die afgrijselijke beeltenis weg van die blanke Jezus met blauwe ogen die nu in de aula hangt. Laat je niet betrappen." 😲
Aldus geschiedde. Amen 😊 .
Zonder vlinderstrik maar wel met hoge hoed. |
Ik moest aan hem denken nu weer blijkt dat heel veel witte mensen echt nog steeds denken dat Jezus wit was. Hij trok tijdens een les zo'n oprolbare landkaart over het schoolbord naar beneden, bonsde daar met platte hand keihard op en vroeg waar Jezus was geboren. Toen een leerling Bethlehem aanwees, sloeg hij weer op de kaart en vroeg welke kleur de mensen hadden die daar woonden. Bruin, werd gezegd. "Goed zo", zei hij, "dan begrijpen jullie nu dat Jezus niet blank was, maar bruin. Sla je boek open op pagina 20. We gaan verder met de les en straks haalt een van jullie die afgrijselijke beeltenis weg van die blanke Jezus met blauwe ogen die nu in de aula hangt. Laat je niet betrappen." 😲
Aldus geschiedde. Amen 😊 .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten